Blog

Back to all posts
  • Videóvágás

    Egy-egy rövid - 3-4 perc hosszúságú - videó vágása során felmerülhet  a kérdés, hogy miért tart olyan sokáig összerakni a kész anyagot? A végeredménynek fejben már a videó felvételekor meg kell lennie, (ha túl összetett, akkor érdemes forgatókönyvet is írni hozzá, hogy az esemény helyszínén már kikristályosodott képsorokban lehessen gondolkodni és azokat megvalósítani). Abban az esetben ha nem beállított esemény van rögzítve, akkor egyrészt a snitteket hosszabbra célszerű készíteni, hogy a vágásnál ha kell alapanyag, akkor legyen, másrészt nyitottnak kell lenni minden olyan változásra amely az esemény rögzítésekor bekövetkezhet: ez lehet rossz időjárás, vagy épp olyan plusz cselekmény, amivel nem számoltunk előre. 

    A munka érdemi része nem ér véget a videók felvételével, hanem épphogy csak itt kezdődik el. Az állományok számítógépre kerülése után (mivel kb. 330 megabájtot foglal el egy perc videóanyag, így nem tekinthetjük - idő szempontjából - elhanyagolhatónak a másolási/mozgatási procedúrákat sem) ki kell alakítani a projekthez szükséges mappaszerkezetet, hogy tiszta és követhető legyen a munka,  hónapokkal később is könnyen megtaláljunk egy-egy keresett dolgot, ha valami miatt változtatnunk kell az anyagon.

    A vágás előkészítéseként (ráhangolódásként) előre meg szoktam szerkeszteni azokat az képeket, feliratokat, amelyek a kész anyagban vízjelként vagy feliratként szerepelnek, ezeket el is helyezem a vágóprogramban, így ha az utolsó snitt is a helyére került akkor már nem kell ezzel foglalkoznom. A másik apró dolog, amit vágás előtt megteszek az az, hogy az összes nyersanyagot átkonvertálom kisebb felbontásúra (a fájlnév és kiterjesztés meghagyása mellett), a vágási folyamat során ezekkel dolgozom a gyorsabb munka és kevesebb processzorhasználat miatt. A vágás végeztével - ha az első lementett munka megfelel - kicserélem a kis felbontású fájlokat az eredeti nyersanyagokra, úgy renderelem le a végleges anyagot.

    A vágás megkezdésekor át kell nézni a videókat, hogy melyik snittben van "ütős" mozzanat, aminek mindenképp szerepelnie kell a kész anyagban, illetve hogy fejben ismét össze tudjuk állítani az elkészült anyag alapján a végleges alkotást. A legutóbbi vágáshoz közel háromszáz snittet kellett átnézni - ezt azért említem, hogy képünk legyen arról, hogy mekkora mennyiséggel van munka.

    A vágást én a fix pontokkal szoktam kezdeni, ha már tudom, hogy melyik képsor lesz az elején vagy a végén akkor azokat elhelyezem. Majd elkezdem a nyersanyagokat történetté formálni, úgy hogy minden snitt illeszkedjen a zenéhez, egymáshoz képest egységet alkossanak, azaz egy-egy képváltás ne szedje szét az összhangot, folyamatosságot. Ezzel a fázissal nem lehet egy "menetben" végezni, számos alkalommal vissza kell nézni az addig elkészült anyagot, ha kell újraszerkeszteni a nem összhangban lévő részeket vagy az egészet. Ezért is tarthat egy perc megszerkesztése órákig. Ha a vágás részével kész vagyok, akkor szoktam az egyes videókon a színbeállítást, croppolást elvégezni, ha szükséges. Ha minden egyben van, és kész az anyag, akkor a végleges renderelés elindítása után már csak 2-3 órát kell várni és láthatóvá válik előző napjaink munkájának eredménye.